Smartphones kan hjælpe børn med at holde kontakten til venner og familie. De kan også være et nyttigt læringsværktøj og være en kilde til underholdning. Men hvis dit barn har en telefon, er det vigtigt at tale om mobiltelefonsikkerhed. En smartphone kommer nemlig også med nogle sikkerhedsmæssige udfordringer, og det er vigtigt for dig og dit barn at være opmærksomme på disse.
I den forbindelse har Digitaliseringsstyrelsen udarbejdet en guide til, hvordan du gennem få enkle sikkerhedsindstillinger kan være med til at sikre dit barn en god start på det digitale liv:
1. Opret et selvstændigt Apple-id eller konto på Google Play
Ved at have hver jeres id eller konto, kan du lave forskellige sikkerhedsindstillinger for din egen og barnets enhed.
Du opretter id eller konto på selve enheden eller på Apple eller Google Play's hjemmesider.
2. Aktiver familiedeling på alle enheder
Med familiedeling kan du;
- begrænse barnets skærmtid og brug af bestemte apps i bestemte tidsrum,
- blokere for upassende billed- og videoindhold i apps og browsere,
- forhindre køb af apps,
- administrere barnets kontaktmuligheder ved opkald, sms og i andre apps.
I IOS (Apple) hedder funktionen familiedeling, på Android (Google) hedder funktionen "familiesamling".
Ved at slå funktionen til sikrer du samtidig, at barnet ikke selv kan slå indstillingerne fra igen.
3. Aktiver find/slet-funktionen på dit barns enhed
Hvis dit barns enhed bliver væk eller stjålet, kan find/slet funktionen bruges til at slette alt indhold på enheden, så barnets billeder, private beskeder osv. ikke falder i hænderne på fremmede.
Du finder eller sletter enheden med en anden enhed, eller på Apples eller Google Plays hjemmesider.
På iOS-enheder (Apple) hed funktionen tidligere "Find min iPhone". Nu hedder den bare "Find". På Android-enheder (Google) hedder funktionen "Find min enhed" og er aktiveret som standard.
4. Tjek for automatisk installation af opdateringer
På mange enheder er styresystem og apps sat til at opdatere automatisk som standard, men tjek om funktionen er aktiveret.
Bliver styresystem og apps ikke løbende opdateret, efterlader du sikkerhedshuller, som kan give digitale svindlere adgang til enheden.
Tjek i indstillinger på enheden om den opdaterer automatisk.
5. Hjælp dit barn med at vælge et stærkt kodeord
Dit barns Apple-id eller Google Play-konto skal have sit eget kodeord. Stærke kodeord er med til at beskytte dit barn mod digitale svindlere.
Senere vil barnet få konti mange steder, hvor kodeord er en central beskyttelse.
Benyt lejligheden til at tale med dit barn om kodeord, og hvordan man passer på dem.
Et stærkt kodeord eller password består af 12 eller flere tegn, bruges kun ét sted og deles ikke med andre.
6. Aktiver automatisk sikkerhedskopiering af data
Hvis du aktiverer automatisk sikkerhedskopiering til "skyen" (eller "clouden"), kan dit barn undgå at miste data.
Dit barns telefon eller tablet kan blive væk eller gå i stykker. Ved eventuel hacking kan den blive låst af svindlere, og så er alle billeder, videoer, kontaktinformationer etc. tabt.
Som oftest følger der en (begrænset) cloud-service med, når du køber din telefon eller tablet (iCloud, My Cloud etc.). Du kan evt. udvide den gratis service med mere dataplads ved at betale et månedligt beløb.
7. Aktiver funktionen "Spørg før køb"
Få kontrol over køb og downloads, dit barn foretager, ved at aktivere "Spørg før køb"-funktionen på barnets indhold. Funktionen sikrer, at dit barn ikke kommer til at bruge penge fra din konto, uden du ved det.
"Spørg før køb"-funktionen kræver blot, at du benytter familiedeling/familiesamling.
Sådan fungerer "Spørg før køb" ("Godkendelse før køb" på Android):
- Når barnet vælger at downloade eller købe apps eller indhold, sendes en forespørgsel til din telefon/tablet.
- Du kan godkende eller afvise fra din egen telefon/tablet, eller direkte på barnets enhed.
- Du kan undersøge den konkrete app eller indhold, før du tager stilling.
- Først efter din godkendelse begynder download/købet.
8. Aktiver to-trins-godkendelse, hvor du kan
Har du aktiveret to-trins-godkendelse, skal svindlere foruden barnets brugernavn og kodeord have fingre i barnets eller din mobiltelefon for at kunne logge ind, fx på barnets Snapchat- eller TikTok-konto.
To-trins-login beskytter dit barn mod, at hackere kan få adgang til personlige oplysninger, selv om de har fået fingre i kodeordet.
Med to-trins-login kan du for eksempel indstille din mailkonto til, at du får en kode på sms sendt til dit telefonnummer, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord.
4 gode råd til gode digitale vaner for dig og dit barn
1. Hjælp barnet med at vælge bruger- og profilnavne
Hjælp dit barn med at finde på brugernavne, der ikke afslører for meget. Overvej hvor mange profiloplysninger, der behøver udfyldes.
Personlige og fortrolige oplysninger som kodeord, helbredsoplysninger eller CPR-nummer skal gerne forblive fortrolige.
En enkelt oplysning, som i sig selv virker harmløs, kan desuden være den brik, svindleren mangler for at kunne skaffe sig adgang til endnu flere oplysninger om barnet.
Lær dit barn, at man aldrig skal lægge fortrolige og personlige oplysninger på sociale medier.
4. Tal med dit barn om sikker surf på trådløse netværk
Lær dit barn at skelne mellem sikre og åbne trådløse netværk og ikke at sende følsomme data på åbne netværk.
Det er ikke lige meget, hvilket trådløst netværk dit barn logger på, når der skal spilles Fortnite eller ses YouTube. På offentlige trådløse netværk, som ikke kræver et kodeord, er dit barn ikke beskyttet.
På åbne netværk kan digitale svindlere potentielt se de data, dit barn sender og modtager (fx login-oplysninger eller billedbeskeder) og misbruge dem.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen